Meerdere inkomsten opzetten met 1 product

Hoe 1 product kan leiden tot verschillende inkomstenstromen

Enkele maanden terug gaf ik op de Alive & Kicking Day een presentatie over Business Model Innovatie met als titel “Hoe kan Business Model Innovatie een hefboom zijn voor de groei van je bedrijf.”

Tijdens deze presentatie gaf ik aan hoe je met één product verschillende inkomstenstromen kan opzetten Door je manier van werken af te stemmen op verschillende klantsegmenten kan je met één product of een afgeleid product verschillende types van klanten bedienen. En op die manier kan je je omzet verhogen omdat je voor verschillende klantengroepen ook verschillende prijzen kan vragen.

Aardbeien

Aangezien de locatie van de Alive & Kicking Day zich vlakbij Hoogstraten plaatsvond kon ik natuurlijk niet anders dan aardbeien te gebruiken als voorbeeld. Aardbeien zijn namelijk een typisch product van de streek.

B2B & B2C

Een teler van aardbeien heeft heel wat mogelijkheden om inkomsten te genereren met zijn product. De meest voor de hand liggende inkomstenbron is natuurlijk het verkopen van de aardbeien. B2b kan dat via de fruitveiling van Hoogstraten. Hoogstraten is bekend om zijn veiling en de voor de hand liggende optie voor de teler is dan ook om zijn product aan te bieden op de veiling. Telers weten echter niet op voorhand wat de prijs zal zijn voor hun product. Die verschilt van dag tot dag en is afhankelijk van vraag en aanbod. De teler is dus afhankelijk van externe factoren die de prijs bepaald van zijn product.

Om meer controle te hebben op de prijs van zijn product kan de teler opteren om zijn aardbeien rechtstreeks aan bedrijven te verkopen. Zo kan men rechtstreeks leveren aan restaurants, lokale winkels, tearooms, bedrijven die roomijs maken,… Door rechtstreeks met de eindklant te werken kan de teler de tussenpersonen, zoals distributeurs vermijden en dus een iets hogere prijs bekomen voor zijn producten dan op de veiling.

Rechtstreeks verkopen aan een particuliere eindklant kan gebeuren door een winkel te openen op de boerderij, maar ook door een kraampje op te zetten naast de weg of op de wekelijkse markt te gaan staan. In de regio Hoogstraten zie je nog een andere manier om aardbeien rechtstreeks te verkopen aan particulieren. Via automaten langs de kant van de weg. Gelijkaardig aan de vele broodautomaten die her en der te vinden zijn. Ook kan de teler opteren om een digitaal kanaal op te zetten via een webshop waarop hij de aardbeien aan de man brengt. Mensen kunnen de aardbeien via de website bestellen en worden dan thuis geleverd of kunnen worden afgehaald. Op die manier kunnen de klanten aardbeien ontvangen die recht van het veld komen.

Additionele inkomstenbronnen

Daarnaast kan de producent van aardbeien ook meer creatieve kanalen opzetten om zijn product aan de man te brengen. Zo is een “pluk je aardbeien-abonnement” een mogelijkheid als extra inkomstenbron. Een formule waarbij eindklanten zelf een bepaalde hoeveelheid aardbeien kunnen gaan plukken. Op die manier kan de teler zijn kosten verminderen doordat hij de vruchten niet zelf hoeft te oogsten en biedt hij een ervaring aan om mensen zelf hun vruchten te laten plukken. Een ideaal activiteit voor mensen met kinderen. Eventueel kan de teler ook opteren om de deelnemers van het abonnement zelf hun plantjes te laten planten op zijn veld. Op die manier kunnen mensen die geen moestuin hebben zelf hun aardbeien kweken en oogsten. Het pas perfect in de trend naar meer transparantie omtrent de herkomst van voedsel.

Naast het pure product, de aardbei kan de teler ook opteren om afgeleide producten aan te bieden. Onverkochte aardbeien of aardbeien die niet voldoen aan de gewenste kwaliteit, vorm of grootte kunnen verwerkt worden in confituur of andere afgeleide producten zoals een coulis. Die confituur kan dan verkocht worden in de winkel op de boerderij, de automaat of in andere (lokale) winkels. Zo treedt er geen voedselverspilling op.

Kennis

Ook het verkopen van kennis is een mogelijke bron van inkomsten. Het telen van een goede aardbei vergt kennis van het product, kennis van goede grond, ervaring, bemesting,…. De kennis delen kan via een e-book, een boek maar ook via workshops waarbij je als deelnemer zelf in de aarde kan wroeten om zelf aardbeien te leren kweken. Elk van deze mogelijkheden kan ook een andere prijszetting hebben. Een boek kan bijvoorbeeld voor 20 euro verkocht worden terwijl deelnemers voor de workshop bijvoorbeeld 250 euro betalen. Tijdens deze workshops kan de teler ook plantjes verkopen zodat deelnemers onmiddellijk in hun moestuin aan de slag kunnen.

Niet alle mogelijkheden moeten betalend zijn maar kunnen ook gebruik worden als gratis marketingmethode. Zo heeft de veiling van Hoogstraten een partnership opgezet met Roger Van Damme, een bekende patissier (bekend van onder andere Njam TV). Samen hebben ze een kookboek uitgebracht met allerlei recepten waarin aardbeien worden verwerkt. Als teler kan je ook recepten bundelen in een e-book en aanbieden op je website en op die manier aan klantenbinding doen.

Digitaal

De website kan ook als digitaal platform dienen waarbij mensen aardbeien op voorhand kunnen reserveren en eventueel al op voorhand betalen. Traditioneel krijgt een verkoper pas zijn geld als de aardbeien verkocht zijn maar bij de reservatie zouden men al kunnen betalen. Op die manier bekomt de teler werkingsmiddelen voordat er wordt geoogst. Daardoor kan de teler zijn aanbod ook beter plannen. De telers kan de deelnemers op de hoogte houden door informatie te posten over het soort aardbeien dat er gekweekt wordt, de groei van hun plantjes, recepten geven om aardbeien te verwerken,… of hen laten inschrijven voor het “pluk je aardbeien-abonnement”. Via dit platform of via een mailinglijst kan een producent mensen ook snel bereiken bij een te groot aanbod. Door eventueel kortingen aan te bieden kan de teler ervoor zorgen dat de overproductie niet hoeft te worden vernietigd.

Waarschijnlijk zijn er nog mogelijkheden om de inkomstenstromen te diversifiëren. Laat gerust weten welke mogelijkheden je nog ziet.

De volledige presentatie kan je vinden op: Business Model Innovatie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *